• Omega

Beet it!

Bli en vinnare - med rödbetor!


Mat är verkligen mer än bara något vi stoppar i munnen när magen kurrar. Den läker, den ger bränsle åt kroppen och stimulerar mer än bara hungerskänslan - vi kan njuta av smaken, lukten av mat men också bli visuellt tillfredställda. Och få saker slår den vackra djupa färgen hos rödbetan! Denna ihärdiga rotfrukt som inbringar en viss hatkärlek, den är fantastiskt god men det är ingenting man vill få på kläderna. När man pratar om betor så är det oftast just rödbetan man kommer att tänka på först. Men faktum är att det finns många olika betor att välja mellan, bland annat den randiga polkabetan, vitbeta, gulbeta och sockerbeta som för mig som skåning är något man ser varje höst plockas upp från åkrarna. Men detta inlägget så tänkte jag höja rödbetan lite extra!


Rödbetan har blivit uppmärksammad inom uthållinghetsidrott såsom löpning, cykling, triathlon och längdskidåkning. Effekterna man ser kommer från nitratet som reduceras ner till nitrit i kroppen och därefter blir till kväveoxid. Kväveoxiden i sin tur hjälper till att vidga blodkärlen, som ökar blodgenomströmningen till musklerna och hjärnan. Även mitokondrierna har visat sig bli påverkade genom att de kräver mindre syre i sin energiproduktion. Denna kombination gör dig både snabbare och uthålligare!

Det finns studier som baserar sig på 0,5-1 liter okoncentrerad rödbetsjuice cirka två timmar före ett träningspass eller en tävling. Man bör dricka samma mängd varje dag i en veckas tid före tävlingen eller träningen och sedan sista dosen cirka två timmar före för att få ut maximal effekt. Nivåer lägre än detta har inte visat på samma positiva resultat.

Men man kan också välja istället för att dricka 0,5-1 liter okoncentrerad rödbetsjuice istället dricka de koncentrerade varianterna som är cirka 1 deciliter i shotform. Många föredrar shotten på grund av det stora vätskeintaget men det är individuellt vad man föredrar.

I två studier, varav sju och åtta män, konsumerade 17 ounces (500 ml) betesaft dagligen i sex dagar. Intaget av rödbetsjuice förlängde tiden till utmattning under högintensiv träning med 15–25%, vilket är en 1-2% förbättring av den totala prestandan.



Hälsofördelarna med rödbetan är många och det som är så fint med just rödbetan är att man kan äta den på så många olika sätt. Både kokta, råa, bakade i ugn eller inlagda. Man kan dricka det men också köpa rödbetspulver om man vill ha det i pulverform.


Rödbetan är också känd för att ha en positiv inverkan på högt blodtryck.

Studier har visat att betor kan sänka blodtrycket avsevärt med upp till 4–10 mmHg under bara några timmar.

Effekten verkar vara större för systoliskt blodtryck, eller tryck när ditt hjärta drar ihop sig, snarare än diastoliskt blodtryck, eller tryck när ditt hjärta är avslappnat. Effekten kan också vara starkare för råbetor än kokta betor. Detta tros vara en effekt av den höga koncentrationen av nitrater i rödbetor. I din kropp omvandlas kostnitrater till kväveoxid, en molekyl som vidgar blodkärlen, vilket får blodtrycket att sjunka. Blodnitratnivåer förblir förhöjda i cirka sex timmar efter att ha ätit nitrat. Därför har rödbetor endast en tillfällig effekt på blodtrycket, och regelbunden konsumtion krävs för att uppleva långsiktiga blodtryckssänkningar.


Utifrån studier gjorda på råttor så undersökte man om rödbetan hade någon inverkan på inflammationer. Rödbetor innehåller pigment som kallas betalains, som potentiellt kan ha flera antiinflammatoriska egenskaper.

Merparten av forskningen inom detta område är som sagt utförts på råttor men ändå väldigt intressanta. Rödbetsjuice och rödbetsextrakt har visat sig minska njurinflammation hos råttor som injiceras med giftiga kemikalier som är kända för att orsaka allvarlig skada.

En studie på människor med artros visade att betalainkapslar gjorda med rödbetsextrakt reducerade smärta och obehag i samband med tillståndet.



Intressant nog kan nitraterna som är nämnda ovan, även förbättra mental och kognitiv funktion genom att främja utvidgning av blodkärl och därmed öka blodflödet till hjärnan.

Rödbetor har visat sig särskilt förbättra blodflödet till hjärnans frontallapp, ett område som är förknippat med högre tänkande, såsom beslutsfattande och arbetsminne. Dessutom undersökte en studie av typ 2 -diabetiker effekten av rödbetor på enkel reaktionstid, vilket är ett mått på kognitiv funktion. Enkel reaktionstid under ett datorbaserat kognitivt funktionstest var 4% snabbare hos dem som konsumerade 8,5 gram (250 ml) rödbetsjuice dagligen i två veckor, jämfört med placebo.




Rödbetornas hälsoeffekter är som sagt många, allt ifrån cancerhämmande egenskaper, fiberrika och proppfulla av av bra näringsämnen. Och man kan som sagt göra så otroligt mycket i matväg! Vi använder rödbetsjuice i pizzadeg, i pannkakor, bröd och pasta. Supergott, men ser också otroligt inbjudande ut på tallriken. Och har man barn i familjen så brukar det skapa en enorm spänning med den intensiva röd-lila färgen.



Avslutningsvis så tänkte jag avrunda med en så enkel sak som en rödbetslatte. En supergod varm dryck och ett toppenalternativ till kaffe.

  • 1 dl eko rödbetsjuice

  • 2 del mjölk ( eller plantbaserad mjölk såsom havre- eller sojamjölk som går att skumma. iKaffe rekommenderas!)

  • Valfri smaksättning såsom ex en halv tsk kanel och en nypa kardemumma. Häll upp rödbetsjuicen i ett glas eller kopp och pudra över kanel. Värm upp mjölken tills den börjar ryka och vispa sedan upp den till ett fint skum med en mjölkvisp eller mjölkskummare. Häll mjölken över juicen, rör försiktigt runt och pudra över lite kanel. Sen är det bara att sätta sig i soffan under en filt och avnjuta en helt magiskt rödbetslatte!

10 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla