Dag 10 - Garies till Springbook - en tuff men underbar dag!

Vi gick upp 04.30 och var ute på vägen innan klockan blev 05.00. Det var fortfarande bäckmörkt ute och vi var ensamma på gatorna. Vi cyklade långsamt förbi alla slitna hus med skällande hundar och svängde snart ut på huvudvägen. Där körde vi tillsammans med lastbilarna som också valt att köra tidigt. Eller kanske hade de kört hela natten. Himlen var full av grå moln och graderna var strax över tretton. Vi huttrade i sadeln och jag drog min sjal tätare runt halsen. Dagen startade hårt med 300m klättring men i denna kyla var det bara skönt att få upp värmen. Vi cyklade nästan en timme och kom en mil innan det var dags för frukost. Med oss hade vi 18 kokta ägg, flingor, mjölk och lite snacks. Inte bara till frukost utan till hela dagen. Vi hade som målsättning att försöka ta oss hela vägen till Springbook. Det skulle bli över 110km och 1600+m klättring. Vi var inte säkra på om vi skulle klara en sådan tuff etapp ännu. Men vi beslöt oss för att försöka.

Den första sträckan var bara klättring. Men det var inte särskilt tung stigning och vi kunde cykla på i ett långsamt men jämt tempo. Vi håller ett betydligt bättre snitt i uppförsbackarna denna gången. Våra ben är starkare nu än förra gången när vi aldrig tränat styrketräning, vi blir nästan frälsta på nytt när vi ser effekterna av regelbunden träning med vikter! Jag minns denna sträcka som oerhört krävande men nu var det lättare än jag trodde. Vi frös i nedförsbackarna och temperaturen var perfekt när vi klättrade och fick upp värmen. Vid sidan av vägen var det klipporr färgade i rödorange där små ödlor ilade fram och tillbaka. Solen började gå upp och det var dimma över bergstopparna. Ljuset var helt magiskt och benen var en kombination av flera intensivt blå toner, det var en vacker morgon.

När vi hade tagit oss till första delmålet för dagen cyklade vi in byn för att äta en frukost/lunch. Benen var lite stumma men vi kände oss förvånansvärt fräscha trots att vi klättrat närmare 800m. Vi hittad en litet mysigt cafe med själ. Hela trädgården var som en färgsprakande konstutställning och överallt fanns små skyltar med kloka citat målat på. Det var som en trädgång full av visdom och humor. Ägarna var ett par av sina senare år i livet och det serverade en toppenfrukost. De hade tidigare bott i Namibia och kunde ge oss värdefulla tips inför vägarna vi snart kommer att cykla på. Efter en liten paus var det dags att cykla vidare, vi hade sju mil kvar att trampa och många höjdmeter att klättra.

Vi började trampa uppåt igen och nu var det varmare. Svetten rann, läpparna blev frasiga och munnen kändes lika torr som när man ätit alldeles för många Mariekex. Landskapet omkring oss ändrades mer och mer och det var stor variation genom dagen. Terrängen gav också stor variation och cyklingen blev mer intressant. Orange och röda sandslätter, steniga berg och röda kullar blandades med gula gräsfält och en blå himmel. Vi såg antiloper, små gnagare som påminde om gigantiska marsvin och åsnor. En envis åsna stannade precis framför oss på vägen och stånkade, slog med hovarna i asfalten och verkade markera revir. Men när vi kom närmare vände den snabbt och sprang vettskrämd därifrån.

Cykelingen gick långt över förväntan. Varje mil fanns en rastplats med stolar, bord och tak som gav skydd från solen. Vi stannade vid varje och åt eller drack något. Tiden gick fort i sadeln och vi var alla eniga att det var en av de bästa dagarna hittills. Det var tungt, varmt och låren började bli som spagetti mot slutet, men det var en härlig dag! När vi svängde av mot Springbook var vi alla ganska trötta men samtidigt upprymda. Vi hade klarat det!

Det känns otroligt gott att ta en tuffare distans än tidigare och veta att man nu klarar lite mer påfrestning. Man känner sig stark när man inser att vi cyklar 110km, tagit 1760 höjdmeter, i 35graders värme och suttit i sadeln bara lite över 7 timmar. Nu var det dags för en vilodag.

När vi kom fram cyklade vi till ett hotell, fick ett extrapris på ett rum för tre och checkade in. På kvällen gick vi ut och åt och sedan släckte vi lampan 20.30 och somnade snabbt.

Nu har vi bara en enda cykeldag kvar i detta land och snart har vi cyklat genom Sydafrika - hur coolt är inte det? Distans så långt är: 750km! 😊

Varma hälsningar/Susanne

Ge ditt omdömmeInte nöjdInte helt nöjdBraUtmärktÄlskar detGe ditt omdömme