Dag 4 - Franschhoek till Porterville

Idag var det dags att börja cykla igen och vi startade med en frukost på hotellrummet. Vi åt kokt skinka, kokt potatis, frukt och grönsaker. Sedan packade vi cyklarna och lämnade byn. Vi cyklade längs med vingårdar med prydliga rader med vinbuskar och stora fält med lila lavendel och jordgubbsodlingar. Där blev vi fullkomligt översköljda av doften av färska jordgubbar. Det var som att doppa ansiktet i en skål nyplockade jordgubbar. Bergen i bakgrunden gjorde landskapet till en fröjd för ögat, det var oerhört vackert! Cyklingen var lätt och vi mer eller mindre rullade ner mot Paarl. På vägen såg vi en stor familj babianer och vi stannade för att försöka fånga dem på bild. Det var en perfekt start på dagen! Vi var snabbt framme i Paarl och på byggvaruhuset.

På byggvaruhuset fann vi till slut en skruvmejsel som passade våra skruvar och vi kunde skruva åt de som fanns kvar. Men de som knäckts fick vi inte ut. Vi fick tag i extra skruvar och lite annat smått och gott vi behövde. Sedan blev det en ostpaus i skuggan innan vi trampade vidare.

Det var relativt enkel cykling också vidare. Vi hade vinden snett bakifrån och vägen var mestadels rak och fin. Vårt snitt låg omkring 25kh/h men vi fick mata på bra för att hålla den farten. Det tog på krafterna och benen började bli tomma för energi lagom till att vi nådde dagens lunchplats. Vi stannade i Wellington och köpte kyckling, ris, fruktsallad och litervis med juice och vatten. När vi åt kom flera nyfikna fram och frågade om cykel, vart vi var på väg och hur långt vi cyklat idag. Folk blir riktigt imponerade när vi berättar om dagens etapp eller resans mål. Många vill ta bilder. Det är kul att så många olika typer av människor är nyfikna. En man som satt och tittade på oss hela lunchen frågade om han fick ta en bild med oss. Han ville ha bevis att han träffat oss om han skulle se oss på tv sa han. Vi tog några kort och sedan vinkade vi hejdå och fortsatte ut på vägen igen.

Värmen hade stigit och termometern visade trettioåtta grader. Vi cyklade på och svettades. Det var en monoton väg genom ett växlade landskap av torra åkermarker och frodiga vinrankor. Hela tiden hade vi bergskammar som bakgrund. Vi cyklade på och tog få pauser. Helst ville vi komma fram för dagen och få en lång vila. Det gick över förväntan bra och det var först efter nio mil som vi började känna oss möra i kropparna. Vi var varma, hade skavsår och benen kändes som två betongklumpar. Nu hade vi tre mil kvar och det var bara att fortsätta tugga asfalt. Vi bet ihop och alla cyklade fokuserat den sista biten. När vi rullade in i Portersville tjöt jag av glädje! Och ännu bättre var att matbutiken fortfarande var öppen och vi kunde köpa middag. Vi handlade och tog in på vårt gästhus för natten.

Inatt sover vi hemma hos ett äldre par som driver ett B&B. Kvinnan är en underbar karaktär som är en av de mest gästvänliga och varma människor jag mött. Det första hon gjorde var att erbjuda att tvätta våra kläder, sen kom hon med isbitar till vårt vatten och sen en stor badbalja och en burk magnesium och epsomsalt till mina svullna fötter. Efter det insisterade hon på att vi skulle äta en banan, eftersom de var fulla med potasium. Hon är pratsam och glad och försäkrade oss att vi kunde ställa cyklarna ute i trädgården. Här var det säkert sa hon, jag har nämligen en pistol. Huset är fullt av böcker med allt från Deepak Chopra till Oprah Winfrey och allt däremellan. Det verkar vara öppna och nyfikna de som bor här. Har ni hört om ett mer generöst B&B? Jag är hänförd och inspirerad av denna krutkvinna!

Nu ligger jag helt slut i sängen och skriver detta. Vi ska snart släcka för kvällen och klockan har inte ens blivit 20.00. Idag blev en ganska tuff dag men det gick väldigt bra. I morgon väntar en ännu hårdare dag med många höjdmeter. Jag hoppas att vi får medvind och en lunch i skuggan.

Varma hälsningar/ Susanne

Ge ditt omdömmeInte nöjdInte helt nöjdBraUtmärktÄlskar detGe ditt omdömme