• Alfa

Gå barfota

Att gå barfota kan vara det mest basala en människa kan göra. Det är lika grundläggande som att vi behöver vatten att dricka, mat att äta och och luft att andas. Men trots detta är det i hemmet vi mestadels spenderar tid barfota samtidigt som vi växer upp med en allmän uppfattning om att vi ska ha på oss skor både inomhus och utomhus, oavsett aktivitet eller under vila.


Varje hundradel av en sekund samlar nervsystemet in information från vår omgivningen om var vi och vår kropp befinner oss med hjälp av olika receptorer. Detta kallas proprioception. Det är är kroppens förmåga att kunna avgöra vår position i “rymden” utan hjälp av synen. Men tillsammans med synen hjälper proprioception vår kropp att röra oss genom vardagen och under träning på ett säkert, balanserat och kontrollerat sätt. Synen har en otroligt viktig roll att sända information till hjärnan så att vi kan tolka omgivningen om var vår kropp befinner oss i förhållanden till alla föremål runt omkring oss. Detta kan du testa genom att gå med stängda ögon eller att balansera på ett ben med slutna ögon. Det är väldigt svårt! Det är lätt att tappa balansen efter ett par sekunder. Men det som hjälper oss att hålla balansen när vi har stängda ögon är proprioceptionen. Du har säkert vaknat mitt i natten, ska gå på toaletten och måste i totalt mörker orientera dig genom rummet. Detta sköter proprioception.


Det finns tre typer av proprioceptorer:

  • Golgis senorgan. Till våra skelettmuskler är senor kopplade. Dessa har vid alla tillfällen en viss spänning. Minimal, maximal eller ett värde däremellan. Denna spänning mäts i golgis senorgan.

  • Muskelspolar. På samma sätt som musklernas senor, sträcks eller förkortas skelettmusklerna vid minsta lägesförändring. Denna skillnad i längd uppfattas av muskelspolarna som också uppfattar hastigheten av denna längdförändring.

  • Berörings- och tryckreceptorer på kroppens alla ytor.




Då kan man ställa sig frågan: Vilka berörings- och tryckreceptorer är de som främst hjälper oss i vardagen? Ja, det är fötterna. Fötterna samlar in information om underlaget varje gång vi tar ett steg. De sänder information till hjärnan när vi står, går och springer. Fötterna har därför en vital del att hjälpa kroppen fungera optimalt i livet. När ett barn lär sig gå, får föräldrarna besked om att låta denna process ske naturligt och utan skor. Det beror på att skor kan påverka hur ett barn använder muskler och ben i fötterna. Barn får också feedback från marken när de går barfota, och det förbättrar deras proprioception - deras möjlighet att utveckla en förmåga att röra sig i rummet. Men när ett barn blir äldre så händer något. Vi trycker ner fötterna i skor och vi tappar fördelarna med att gå barfota.





Genom många flera års användning av skor tappar våra fötter sin taktila kapacitet. Utöver det lyckas fötterna inte utvecklas till sin rätta storlek och form. Senor och ledband förkortas, musklerna försvagas och risken för fot- och fotledsskador ökar. En sko pressar foten in i onormala positioner och du får inte den rörelse som foten är avsedd för. Foten och ankeln har över 100 olika muskler och det motsvarar 15-20% av alla muskler i kroppen. Med en sko tryckande från alla håll och kanter och dessutom reducerar fotens förmåga att ta in rätt information från underlaget blir ett skodon ett hinder från att kroppen ska fungera normalt. Den del av kroppen som ska ge oss mest neuralt input via våra beröringsreceptorer när vi är i rörelse isoleras och slutar fungera. Vi är helt beroende av starka fötter för att våra kropp ska fungera i vardagen. Men tyvärr gör de flesta skor fötterna svaga och dysfunktionella.


För en del år sedan kom det en ny trend. Det var barfotaskor. Du kommer kanske ihåg det. Från att alla använde Nike, Acics och New balance skor med mjuk dämpning skulle alla som använda barfotaskor. Antingen om det var five-fingers eller skor med helt platt sula. Det var en ny trend utifrån de fakta som jag precis har skrivit om. Detta var en av de få trender som kommit inom branschen som faktiskt var positiva och hade goda principer bakom sig. Men resultatet var katastrof. Var händer när man går från att ha en ankel, vad och fot som har haft en bekväm dämpning och en reducerad förmåga till att börja springa och gå barfota. Det sker samma sak som när en otränad individ går från att vara fysisk inaktiv till att träna 7 dagar i veckan. Man bli skadad.


Det finns en enkel regel när det kommer till all typ av träning eller fysisk belastning.


“Too much, too fast, too soon – with too little rest”


Istället för att helt enkelt återgå till vanliga skor började samma företag som tidigare förespråkade minimalistiska skor skapa och marknadsföra "maximalistiska skor" med flera centimeter kudde. Skomärken som Hoka blev populärt, som är kända för att ha en tjock, lätt och mjuk sula.





Om du inte kan utföra promenader, löpning och korta sprintar barfota eller med minimalistiska skor handlar det inte om att det är fel på skorna. Det handlar om att fötterna, anklarna och vaderna inte är tillräckligt starka för att klara av den belastningen. Då kan man antingen, som majoriteten gör gå till sportbutiken och fråga om råd om vilka skor man ska ha och få köpt ett par som ska fungera “optimalt” för det man ska göra. Eller så tar man 10 steg bakåt och börjar om och låter kroppen byggas upp från botten och upp. Ja - via fötterna.


Starta på första trappsteget. Gå mer barfota. Därefter ökar du belastningen. Börja lugnt och gradvis öka och låt kroppen adaptera till förändringen i sitt eget tempo. Fötter, anklar och tår måste tränas som alla andra kroppsdelar. I själva verket kan du hävda att de kräver ännu större fokus med tanke på att de flesta individer bär skor som begränsar och håller fötterna i onaturliga positioner, vilket i slutändan främjar en dysfunktion i underkroppen.


En av de första sakerna jag gör när jag har en ny kund som vill styrketräna för att få en genomstark kropp är att placera dem i en split squat. Vad tittar jag på? Ja, helt rätt. Jag tittar på fötterna. Jag tittar på hur de rör sig, kompenserar, balanserar och reagerar under belastning. En fot som frenetiskt pronerar, supinerar eller går upp på tå är inte redo för tung belastningen. För vad händer i exempelvis knä och höft när foten pronerar? Knät kollapsar inåt och höften roterar inåt. Detta skapar i slutändan kompensation uppåt i kedjan och det är inte helt ovanligt att man då har en svag rumpmuskel och en överaktiv korsrygg. Fot- och ankel dysfunktioner orsakar alltså inte bara problem från skenbenet och ner. Att röra sig i vardagen med dysfunktionella fötter kommer påverka knän och höfter, och därmed också påverka ryggen. Genom att bära skor får vi en kedjereaktion uppåt i kroppen där många av oss betalar priset med smärta. Allt hänger ihop, och det startar med fötterna.





En industri som drar in 2.4 miljarder kronor varje år önskar att du bär deras skor och kommer skapa stark marknadsföring för detta. Men ju mer människor som väljer att investera och gå i barfotaskor, desto mer utbud kommer det finnas.


Summering

Så hur ska jag gå tillväga? Börja lugnt. Starta med att gå mer barfota hemma. Gärna utan strumpor. Sedan prova att ta en promenad utan skor. Första gången jag gjorde det hade jag en tydlig träningsvärk i fötterna. Om du inte är bekväm att gå barfota utanför hemmet kan du investera i ett par barfotaskor. Det som är viktigt att tänka på då är att köpa ett par som har en bred tåbox för att låta tårna röra sig, en mycket flexibel sula som gör att foten kan böjas naturligt, tunn sula med en minimal eller ingen dämpning vilket tvingar fötterna att sköta stötdämpningen och med liten eller inget fotstöd i hälen.


Att gå barfota är det mest naturliga vi kan göra. Det hjälper våra kroppar att fungera och det stärker upp en kroppsdel som vi har försummat. Testa och se hur din kropp reagerar!








11 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla