Kapstaden på en dag!

Vi vaknade först när alarmet hade ringt tre gånger och dagen startade i ett långsamt tempo. Det lilla pensionatet vi bor på har tre hundar, vänliga anställda och en hjärtlig frukost serverad ute i solen på verandan. Under frukosten bestämde vi dagens agenda. Vi beslöt oss för att starta med en tur upp på Table Mountain och sedan en lunch i Camps Bay. Med hjälp av Uber kom vi fram till gondolen och det tog inte många minuter innan vi klev på vagnen som skulle ta oss längs berget.

Den lilla gondolen blev snabbt proppfull med förväntansfulla turister som vi med kamerorna i högsta hugg. Alla pressade sig mot fönsterplatserna och så snart vi börjat köra började gondolen att snurra sakta runt. Man fick en 360 graders vy över berget och ner över Kapstaden med det knallblå havet som kontrast mot allt det gröna. Det var otroligt vackert!

Väl uppe på berget gick vi längs promenadslingan med utsikt åt alla håll. Vi tog många fotostopp längs vägen och solen brände mot vår vita vinterhud. När vi skulle ta bilder med en fin bakgrund var det inte ovanligt att någon annan turist tyckte att det var en fin vy vi funnit och tyckte att det var smart att ställa sig bredvid mitt i bild. Vi kunde inte annat än att skratta. Efter en timme var vi nöjd och tog gondolen ner igen.

Vi tog en Uber till Camps Bay som är en liten strandort inramad av vackra bergskammar och med en vit strand med stor surf och ett vilt hav. Området är kantat med fina restauranger och stämningen är avslappnad och härlig. Vi hade bestämt oss för att äta fisk och skaldjur och det blev ett stopp på The Cod Father. Det roliga med denna restaurangen var att man själv fick välja ut fisken man ville ha, betala per hekto och sedan lagade de maten till. Som förrätt fick vi en sushi som var bland det godaste vi ätit. Efter lunch gick vi ner på stranden och det var magiskt att doppa tårna i den varma, vita sanden! Vattnet var kallt och vågorna obehagligt stora, här hade vi aldrig paddlat kajak tänkte vi.

Nu håller vi på att skruva ihop cyklarna och försöker få tag i en transport för i morgon som har plats för oss. Resten av dagen ska tillbringas med att få allting färdigt till i morgon, köpa in lite saker vi behöver inför resan och så avslutas med en gedigen middag i kväll.

Varma hälsningar/ Susanne

Ge ditt omdömmeInte nöjdInte helt nöjdBraUtmärktÄlskar detGe ditt omdömme