• Omega

Lyxigt fröknäcke!


Få saker är så enkelt att variera i smak som fröknäck. I min mening är det allt för underskattat både som mellanmål, på ostbrickan eller i bilen på väg hem från jobb när blodsockret dalar. Dessa knäckebröd är också lite som den där visan vi alla fick lära oss på dagis som barn - "han bakar stora, han bakar små...", och precis så är det med dessa charmiga fröknäcken - man kan baka stora eller små - allt utifrån vad du själv föredrar.


Det finns tusentals recept att välja mellan, men något jag har tyckt varit ett problem är att det blir så stora batcher. Ofta är det en hel deciliter av varje frö eller nöt, och tillslut så står man där antingen med en jättebunke av smet, eller så avbryter man för att man inser att man inte har tillräckligt av någonting i skafferiet.


Något som också är en tankenöt för min egen del som vill undvika allt för mycket kolhydrater och råvaror som har en större tendens att skapa inflammation i kroppen såsom majsmjöl, vetemjöl och rapsolja, så har det varit lite av en trail and error att få till det perfekta knäckebrödet. Men nu tror jag faktiskt att vi funnit ett vinnande koncept! Och det är superenkelt, och något som man också kan inkludera barnen i att hjälpa till med. Inget kladd eller förberedelser. Och man kan anpassa det relativt bra utifrån vad man har hemma i gömmorna.


Börja med att sätta på ugnen på 150 grader så hinner den bli varm under tiden du blandar ihop alla ingredienser.

Blanda sedan 3-4 dl valfria frön, ( beroende på om det är mycket stora fröer/nötter). Ta det du ha hemma exempelvis, pumpakärnor, linfrö, solroskärnor, sesamfrö, bovete, havregryn melonkärnor, pinjenötter osv. Något att ha i åtanke är att solroskärnor innehåller väldigt mycket kalorier, närmre 594 kcal per 100 g torkade solrosfrö, så man kan försöka att låta majoriteten av dessa 3-4 dl frön bestå utav solrosfrön. En annan aspekt att ta hänsyn till är kvoten mellan omega 6 och omega 3. Det är en jätteviktig balans men det kräver ett helt eget inlägg för att reda ut det. Om man har tid och lust så kan man rosta fröerna i en torr stekpanna, fröerna och nötterna blir om än möjligt ännu godare!

Utöver fröerna så tillsätter jag också 1 dl potatismjöl. Potatismjöl är guds gåva till mänskligheten i form av resistent stärkelse och det perfekta substitutet för vetemjöl i exempelvis pannkakor. Man kan byta ut potatismjölet mot majsmjöl, durra eller teff. Bovetemjöl fungerar också fint men vill man ha en neutral smak så är potatismjöl bäst.

Koka upp vatten och häll över 2 dl vatten tillsammans med 0.5 dl olja med neutral smak. Oftast har man rapsolja hemma men jag rekommenderar att använda kokosolja om man har det hemma. Låt sedan fröerna, vattnet och oljan stå och svälla i ca 10- 12 minuter.

Sedan är det dags att få ut denna smet på ett bakplåtspapper. Jag brukar lägga det i mittan av pappret på plåten och sedan platta ut den efter bästa förmåga. Sedan lägger jag ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavlar ut smeten tills den är lagom tunn. Stö sedan över en generös nypa med flingsalt över smeten. Och här kan man sedan experimentera sig fram utifrån tycke och smak. Man kan strö över en nypa med kardemumma eller kanel om man gillar den smaken. Man kan strö över vallmofrö, chiafrön eller varför inte örter såsom dill eller rosmarin? Till jul kan man krydda med färdig pepparkakskrydda och använda knäckebrödet till ostbrickan på julbordet. Här är det bara fantasin som sätter gränser!

När du är nöjd med smaksättningen så sätter du in plåten i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter tills det fått lite färg. Låt den sedan svalna och bryt upp i lagom stora bitar. Sedan kan du förvara fröknäcket i en tätslutande burk.



Som ett avslutande tips så rekommenderar jag starkt att piffa upp grönsalladen med söndersmulat fröknäcke som topping. Salladen som annars kan kännas som ett tråkigt tillbehör blir en superlyxig sallad med spännande smak och textur som bryter av.



5 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla